1. Zwolnienie emerytów i zatrudnianie ludzi młodych:

W pierwszym dniu po objęciu funkcji zatrudnił na swojego zastępcę emeryta i ustalił wynagrodzenie wyższe niż miał poprzedni zastępca Wójta.

.

Nie jest to rozwiązanie ostateczne. Z uwagi na charakter stanowiska Zastępcą musi być osoba o dużych kompetencjach oraz cieszyć się moim bezwzględnym zaufaniem. Sytuacja finansowa Gminy jest bardzo zła. Jej poprawa wymaga wiele ciężkiej pracy, wiedzy i doświadczenia. Pan Bolesław Hałata niewątpliwie te cechy posiada. Przez sześć lat kierował Gminą Izbica. Zrealizował wiele inwestycji kubaturowych czy liniowych (sieć gazowa, wodociągowa, telefonizacja). Posiada uprawnienia budowlane, co jest bardzo przydatne w rozwiązywaniu problemów z inwestycjami obecnie prowadzonymi przez Gminę. Pragnę nadmienić, że wiele inwestycji prowadzonych przez Gminę za kadencji byłego Wójta nie zamknęło się kwotą wynikającą z przetargu. Poprzedni Wójt w wielu przypadkach podpisywał umowy na roboty dodatkowe których wartość idzie w setki tysięcy złotych. Płatności za te roboty mają zaś być dokonane przez obecne władze gminy. Dlatego wszystkie te sprawy wymagają wnikliwej analizy oraz wyjaśnienia czy wypłata tych kwot jest zasadna.

Jeśli chodzi o wynagrodzenie Zastępcy to uważam, że powinien pobierać on wynagrodzenie wyższe niż pozostali pracownicy, w tym skarbnik czy sekretarz. Poprzedni zastępca miał zaś wynagrodzenie na porównywalnym poziomie z jednym z pracowników, co biorąc pod uwagę skalę odpowiedzialności nie jest sytuacją poprawną.

2. Obniżenie wynagrodzenia Wójta:

   Wynagrodzenie Wójta Lewczuka jest tylko symbolicznie niższe od poprzednika i najwyższe w powiecie krasnostawskim.

   Wynagrodzenie Wójta Lewczuka jest niższe od wynagrodzenia Wójta Babiarza o kwotę 1200 zł miesięcznie. Rocznie uwzględniając trzynastą pensję daje to oszczędność w kwocie 15.600 zł zaś w skali kadencji jest to kwota ponad 62.000 zł. Trudno tu mówić że jest to symboliczna kwota. Chcę wyjaśnić, że moje wynagrodzenie w Instytucie Pamięci Narodowej wynosiło 9,5 tysiąca miesięcznie netto (do wypłaty) zaś moja miesięczna pensja z tytułu pełnienia funkcji Wójta Gminy wynosi obecnie 7.700 zł. netto. Tak więc widać tu wyraźnie że to nie powody finansowe kierowały mną kiedy zdecydowałem się ubiegać o stanowisko Wójta Gminy Izbica.

3. Oddłużenie gminy:

   W grudniu gmina zaciągnęła kredyt długoterminowy w kwocie 1,2 mln zł.

Informuję, że gmina w grudniu przekształciła kredyt krótkoterminowy zaciągnięty przez poprzedniego wójta w kredyt długoterminowy, gdyż brak było możliwości jego spłaty z uwagi na brak środków finansowych. Ponadto od początku obecnej kadencji tj. od
1 grudnia 2014 roku spłaciliśmy przeszło 800 tys. zł zobowiązań zaciągniętych przez byłego Wójta Babiarza, oraz 800 tys. kredytu krótkoterminowego który został postawiony do dyspozycji Gminy w dniu 14 listopada, a więc na dwa dni przed wyborami, zaś do pilnej spłaty pozostało jeszcze 921 tys. zł. Stan zadłużenia Gminy na chwilę obecną z tytułu zaciągniętych wszystkich pożyczek i kredytów długoterminowych wynosi 16.621.082,04 zł, z czego samych odsetek Gmina musi spłacić 4.291.000 zł, a odsetki do spłaty tylko w roku 2015 wynoszą przeszło 571 tysięcy. Informuję, że od objęcia stanowiska Wójta Gminy Izbica minęło zaledwie 45 dni. W tak krótkim czasie przy tak dużym zadłużeniu brak jest możliwości finansowej na oddłużenie gminy. Podjęte obecnie działania w tym restrukturyzacja zatrudnienia oraz racjonalizacja wydatków bieżących i inwestycyjnych pozwoli na stopniowe oddłużanie, czego efekty będą widoczne w latach następnych.

4. Wójt Lewczuk obiecywał, że nie będzie czystek personalnych w Urzędzie Gminy: 

Do chwili obecnej zwolnionych zostało 8 osób a podobno w lutym będzie następna tura zwolnień. Jednocześnie Pan Lewczuk stworzył dwa nowe etaty asystentów, wychodzi na to, że będzie miał teraz trzech zastępców.

Chcę zaznaczyć, że nie są to czystki lecz racjonalizacja zatrudnienia w stosunku do potrzeb oraz możliwości finansowych gminy. Redukcja dwóch etatów związanych z gospodarowaniem odpadami komunalnymi – w gminach sąsiednich sprawami tymi zajmuje się jedna osoba np. w Gminie Krasnystaw porównywalnej obszarowo oraz ludnościowo do gminy Izbica. W mieści Krasnystaw przy liczbie ludności dwukrotnie większej zatrudnionych jest 2 pracowników. W gminie Izbica zatrudnionych było dotychczas 3 pracowników. Redukcja etatu w Referacie Finansowym – poprzedni wójt zatrudnił w Urzędzie osobę która miała objąć stanowisko skarbnika gminy. Z nieznanych mi przyczyn nie powierzono jej tego stanowiska, i od blisko 2 lat funkcjonuje oddzielne fikcyjne stanowisko zastępcy skarbnika. W powiecie krasnostawskim, którego budżet jest blisko trzykrotnie większy nie ma stanowiska zastępcy skarbnika, to czy zasadne jest aby było w naszej gminie? Z Referatu Gospodarki Przestrzennej wypowiedzenie dostała osoba z uprawnieniami emerytalnymi. Zakres jego obowiązków z powodzeniem przejmie inny pracownik tej komórki. Kolejnym pracownikiem z tego referatu który dostał wypowiedzenia jest osoba zatrudniona w Urzędzie Gminy w sierpniu ubiegłego roku. Po dokonaniu analizy okazało się, że nie ma racjonalnych podstaw na utrzymywanie tego etatu. W owym czasie nie miało miejsca nic co skutkowało by koniecznością zwiększenia tam zatrudnienia. Jedna osoba w ramach porozumienia, które podpisałem przenosi się do innej jednostki samorządowej. Wypowiedzenie dostał również 1 z 4 obecnie zatrudnionych w gminie kierowców. Obowiązki kierowców po dokonaniu odpowiednich ustaleń organizacyjnych z powodzeniem zrealizuje 3 osoby. Jeśli chodzi o uwzględnienie w strukturze organizacyjnej stanowiska asystenta, to żadne decyzje o jego obsadzie jeszcze nie zostały podjęte. Jeżeli będzie taka potrzeba w przyszłości to być może z niej skorzystam. Wyjaśniam natomiast że stanowiska asystenta nie można w żaden sposób utożsamiać ze stanowiskiem Zastępcy Wójta.

 

5. Obniżenie podatku rolnego i opłaty za śmieci:

   Podatek rolny i opłata za śmieci na rok 2015 pozostają bez zmian w stosunku do roku poprzedniego.

Wynika to z faktu, że projekt budżetu którego termin na opracowanie mijał 15 listopada ubiegłego roku opracowany został przez poprzedniego Wójta. Po stronie dochodów zakładał on wpływy z podatków oraz opłaty za śmieci na dotychczasowym poziomie. Obecna sytuacja finansowa gminy to jest zadłużenie na poziomie ponad 16,5 miliona złotych w chwili obecnej nie pozwala na zmniejszenie tych opłat. Ale restrukturyzacja zatrudnienia w referacie zajmującym się zagospodarowaniem odpadów komunalnych pozwoli w skali roku zaoszczędzić ponad 100 tys. zł, co w latach przyszłych może spowodować obniżenie opłaty za śmieci.

 

Wójt Gminy
/-/ Jerzy Lewczuk